måndag 17 juli 2017

Vargarnas tid

Vargarnas tid är ännu en bok nominerad till Bonniers bokklubbars årets bok. Jag förstår verkligen varför! Det är en fantastisk skildring över Sverige under andra världskriget. Men det är inte det enda. Författaren Elisabet Nemert får med en rad intressanta ämnen så som kvinnans roll i samhället. Hon skriver också om Sveriges starka inflytande på den rasbiologiska tanken och hur svenskarna genom samarbete med tyskarna höll sig neutrala. Boken behandlar även Sveriges positiva handlingar under krigsåren, så som hur man hjälpte finska barn på flykt och de vita bussarna.

Vargarnas tid är ingen faktabok. Det kan uppfattas så i min inledning. I boken lär vi känna syskonen Magdalena och Nils som egentligen härstammar från ett litet torp. Men Nils har arbetat sig uppåt och äger nu flera livsmedelsbutiker. Magdalena har en universitetsexamen. När Magdalena träffar Carl Magnus, sonen på en närliggande herrgård tycker hon illa om honom och hans snobbiga attityd. Men Carl Magnus förändras efter en resa till Tyskland och efter att ha umgåtts med några av tredje rikets ledare. I samma stund som han inser att han har känslor för Magdalena blir han förflyttad till finska gränsen.

Det är verkligen en intressant och bra bok. Läs den! Den finns hos Adlibris och Bokus.



4 kommentarer:

  1. Har du läst böcker av henne förut?
    Jag har tre böcker i min bokhylla av henne som väntar på att bli lästa:)
    Ha det gott
    kram Milla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har inte läst något annat av henne. Bara denna! 😊 Men blir sugen på att utforska hennes författarskap mer efter att ha läst Vargarnas tid. 😊

      Radera
  2. Jag hörde henne berätta om den, hon är en färgstark kvinna. Jag har ännu inte läst den men den står på att läsa listan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du bra läsning framför dig :-)

      Radera