tisdag 25 juli 2017

Den som stannar, den som går

Nu har jag äntligen läst tredje delen av Elena Ferrantes Neapelkvartett. Jag måste säga att serien blir bättre och bättre för varje bok. Jag tillhör de som hyllar serien och nu står jag inför beslutet att kasta mig på nästa del eller faktiskt våga vänta. Ferrante kan verkligen beskriva det knepiga i en vänrelation parallellt med samtidens Italien.

Den tredje delen Den som stannar, den som går handlar (som undertiteln också talar om) om åren mitt i livet. Både Lila och Elena är mammor. Efter sitt misslyckade äktenskap lär sig Lila allt om datorer och programmering. Något som är på uppgång i 70-talets Italien. Elena har slagit igenom med en bok men hennes mammaroll tar över hennes karriär. I den här tidens Italien råder politisk oro. Både Elena och Lilas liv blir påverkade. Elenas ungdomskärlek Nino rör sig i samma kretsar som henne och får snart en stor påverkan på det trygga familjeliv hon lyckats bygga upp tillsammans med sin man.


Här kan ni läsa vad jag skrivit om de tidigare böckerna i serien: Min fantastiska väninna och Hennes nya namn. Den tredje delen finns hos Adlibris och Bokus



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar