söndag 4 juni 2017

Näktergalen


Jag, Milla och Boktokig bokchattade om Näktergalen. Det var mitt val av bok till min bokcirkel online.

Näktergalen handlar om två systrar i det ockuperade Frankrike under andra världskriget. Den ena Vianne, vars man strider vid fronten, får en Tysk soldat inkvarterad hos sig. Den andra, Isabelle tillhör motståndsrörelsen. Boken behandlar flera teman så som kärlek, relationer, kamp och krig. I bokcirkeln samtalade vi bland annat om hur lite vi visste om hur det var i Frankrike under andra världskriget.

Jag kan varmt rekommendera denna bok. Den berör mig ända in på djupet och är en av de bästa böckerna jag läst i år. Jag har inte läst något av författaren Kristin Hannah tidigare men kommer absolut undersöka hennes författarskap efter att ha läst den här nu. Näktergalen finns hos Bokus och Adlibris.

2 kommentarer:

  1. Riktigt bra bok :) Blev helt matt efter jag läst ut den.
    Nu har jag oxå samlat ihop mina tankar på bloggen.
    Ha det gott
    Kram Milla

    SvaraRadera