söndag 7 maj 2017

Störst av allt

Jag blev helt uppslukad av Störst av allt. Det är en annorlunda deckare, en bra deckare där huvudkaraktärerna kommer innanför huden och tempot är högt. Boken utspelar sig i en rättegångssal där man får följa Maja som är åtalad för att ha utfört en skolmassaker. Varvat med den tre veckor långa rättegången får man också läsa om livet innan. Det liv som gjorde att Maja mördade sina klasskompisar och en av sina lärare. Eller? 

Malin Persson Giolitos sätt att berätta gör att man känner för karaktärerna. Genom Majas tankar i den trånga cellen på häktet blir berättelsen verklig, levande. Den griper tag i mig och jag har svårt att lägga boken ifrån mig. 





Det här är en bok som är fylld av allt; vänskap, kärlek, relationer, om att vara ung, att inte räcka till för sina föräldrar, samhällsklasser, mediers påverkan. Jag kan fortsätta listan. Men det bästa vore faktiskt om ni själva läste boken. Den finns hos Bokus och Adlibris

1 kommentar: