lördag 11 mars 2017

Pottermore presents - J.K Rowlings e-bokserie i tre delar

Nu har jag läst J.K Rowlings e-bokserie i tre delar. Böckerna är tyvärr inte översatta till svenska utan finns på engelska. De finns inte tryckta utan bara i e-boksformat. Man kan säga att böckerna är en fördjupning eller ett komplement till berättelsen om Harry Potter.

Short stories from Hogwarts of heroism, hardship and dangerous hobbies
I den första boken får vi bland annat veta om professor McGonegals liv, vem är hon och vad har hon gjort förutom att undervisa i förvandlingskonst? Vi får också reda på hur professor Lupin egentligen blev ev varulv. Därefter följer en kort fördjupning i Professor Trelawney och vem är egentligen Silvanus Kettleburn?



Short stories from Hogwarts of power, politics and pesky poltergeists
Den andra boken handlar bland annat om mindre omtyckta häxor och trollkarlar. Dolores Umbridge får ett eget kapitel dör vi får veta om hennes uppväxt. Även professor Qirell får ett. Man kan också läsa om samtliga trolldomsministrar, trollkarlsfängelset Azkaban, ämnet trolldryckskonst (och en mer omtyckt lärare som undervisat i ämnet) samt poltergeisten Peeves (en karaktär som tyvärr bara förekommer i böckerna).



Hogwarts an incomplete and unreliable guide
Den avslutande delen innehåller godbitar från Hogwarts, berättelsen om Hogwartsexpressen och vad den betyder för J.K Rowling, hur hon kom på sorteringshatten och lite om slottens spöken.



Det pågår en slags andra andning kring J.K Rowling och hennes trollkarlsvärld i och med uppsättningen av Harry Potter the Cursed child och filmatiseringen av Fantastic beasts and where to find them. Hon har fått kritik för att vilja tjäna mer pengar. Men det finns en stor efterfrågan och kritiken är orättvis. En ny generation barn växer upp och drömmer om att få sitt brev från Hogwarts. Jag som själv var ett barn när Harry Potter och de vises sten kom, vill läsa mer om mina favoritkaraktärer.

1 kommentar:

  1. Jag vet inte om det är för att tjäna pengar men det tror jag inte för hon tjänade ju rätt okej på sin andra serie också och som du säger efterfrågan av nytt Harry Potter material oavsett om det är om karaktärer eller omgivning och historia finns ju. Och det är jag glad för som HP nörd. Allt nytt är spännande att läsa, dock har jag inte läst dessa ännu utan ska spara det till semester hade jag tänkt. För att riktigt gotta ner mig i gamla minnen då jag läste böckerna på sommarlov haha.

    Är det någon karaktär eller så som du speciellt skulle vilja veta mer om? Jag skulle nog vilja läsa något om Durmstrang eller beauxbaton (kanske stavar fel här haha)

    SvaraRadera