torsdag 23 februari 2017

Augustiresan



Augustiresan är ytterligare en pärla av Anna Fredriksson. Hennes sätt att skriva om ensamma människor där livet plötsligt slås om har verkligen fångat mig.  

I den här boken träffar vi Jenny. Den utspelar sig i två parallella historier. Dels under en cykelsemester på Österlen med de närmsta väninnorna men också bakåt i tiden. Jenny ser tillbaka på tiden när hon förlorade allt, sin karriär och sin relation. Boken behandlar hur det kan vara att vara mellanchef. Den högre chefen ställer krav på prestationer och resultat. Medarbetarna som tidigare var ens kollegor ser en som ett hot och är inte samarbetsvilliga vad gäller att ta order. Istället trakasserar de henne. Jenny mår sämre och sämre. Men hon biter ihop. När också hennes relation krackelerar som följd till det höga arbetstempot och alla timmar övertid hon arbetar, rinner bägaren tillslut över.  

Precis som Anna Fredrikssons andra böcker kan jag varmt rekommendera den här. Den finns hos Adlibris och Bokus


2 kommentarer:

  1. Jag gillar också Anna Fredrikssons böcker. Har ännu inte hunnit läsa så många av dem som du, men då har jag ju att se fram emot å andra sidan. ;-)

    SvaraRadera
  2. Då ska jag lägga denna på minnet:)
    Ha det gott
    Kram Milla

    SvaraRadera