måndag 12 december 2016

Julkalenderbloggstafett: En viktig bok - lucka 12



Nu är det min tur att ta över stafettpinnen efter Rebecca på bokintresse i Sofies julkalenderbloggstafet med temat en viktig bok.

För mig var det svårt att välja en viktig bok. Det finns så många viktiga böcker, så många som väcker tankar och får mig att se nya perspektiv. Men såhär i Nobeltider passar jag på att välja en tidigare nobelprisvinnare i litteratur, Svetlana Aleksijevitj och hennes bok Bön för Tjernobyl. Här kan ni läsa vad jag skrivit om den tidigare.

Bön för Tjernobyl behandlar människoöden efter den stora kärnkraftsolyckan. Människoöden som hamnat i skymundan. Som dolts med avsikt. Aleksijevitj gör ett viktigt jobb när hon samtalar med de familjer vars liv förändrades i samband med olyckan. Liv som förvandlades till kris. Vittnesmål från saneringsarbetet. Många människor kommer till tals i detta porträtt av Aleksijevitj.

För mig öppnade den här boken verkligen mina ögon för kärnkraftsolyckan i Tjernobyl.

Imorgon fortsätter Anna på Stories from the city stafetten och presenterar en ny viktig bok.

2 kommentarer: