fredag 14 oktober 2016

Harry Potter och det fördömda barnet


Jag är ju en ganska gammal Harry Potter-nörd. Lustläsaren som läste första boken bor fortfarande kvar i mig. Med jämna mellanrum brukar jag läsa om Harry Potter-serien. Igår släpptes manuset till pjäsen Harry Potter och det fördömda barnet i bokform och självklart hade jag förbokat boken.

Så vad tyckte jag då om att läsa en åttonde historia om min favoritkaraktär (som nu blivit vuxen)? I manusform dessutom.  Jag tycker att historien väver ihop gamla och nya delar på ett bra sätt. Vissa händelser i historien känner jag mig tveksam till eller har svårare att acceptera. Men som helhet älskar jag det. Antagligen av den enkla anledningen att jag älskar JK Rowlings trollkarlsvärld och jag älskar att vara tillbaka. Eftersom den är skriven i manusform saknas sånt som miljö- och personbeskrivningar. Men har man läst de andra böckerna ser man ändå allt framför sig. Jag hade inga svårigheter att läsa i manusform. 

Jag kommer inte att skriva något om handlingen, det lämnar jag till er som vill läsa. Det blir så lätt avslöjanden som kan förstöra förväntningarna. För er som vill läsa boken så finns den bland annat hos Adlibris och Bokus


9 kommentarer:

  1. Funderar på att läsa denna trots att jag inte läst de övriga Harry Potter-böckerna. Har bara sett filmerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag att du ska göra. Den var bra och så länge man ser miljöerna framför sig så fungerar det :-)

      Radera
  2. Jag ska nog avsluta de andra böckerna först (har några av böckerna kvar att läsa) så får jag se sen om det blir den här också.

    SvaraRadera
  3. Bara sett någon enstaka film, har nog inte engagerat mig tillräckligt. Vore nog spännande att läsa istället! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja böckerna har ju mer detaljer och man förstår historien bättre genom de :-)

      Radera
  4. Håller på med Harry Potter-serien just nu, har tagit mig till den sjätte boken nu och de är verkligen jättebra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig! Brukar läsa om de med jämna mellanrum!

      Radera
  5. Jag har ju både läst och sett alla de andra Harry Potter, men denna låter jag nog faktiskt bli.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja om manusformen inte känns tilltalande så kan det nog vara bäst! :-)

      Radera