måndag 4 juli 2016

Aprilhäxan


Den här boken har legat på min lista över böcker jag vill läsa länge. Den blev bland annat belönad Augustipriset för bästa skönlitterära bok 1997.

Boken innehåller många berättelser i en och alla är de gripande. Majgull Axelson är en skicklig författare som tar upp flera känsliga ämnen. Den handlar om Desirée som sedan födseln på 50-talet bott på någon form av institution. Desirée besitter en förmåga att se från insidan av både människor och djur. Därför kan hon följa sina tre systrar i livet. Systrarna känner inte till hennes existens trots att deras liv korsats. Hon bestämmer sig för att göra något åt saken.

Jag vill också passa på att tipsa om boken Jag heter inte Mirjam av samma författare. Vill man läsa Aprilhäxan finns den hos BokusAdlibris och CDON

6 kommentarer:

  1. Aprilhäxan läste jag för jättelänge sedan och minns fortfarande hur bra jag tyckte att boken var.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var verkligen bra och kommer stanna kvar länge hos mig som en läsupplevelse.

      Radera
  2. Aprilhäxan står i bokhyllan oläst.

    SvaraRadera
  3. Har inte läst något av Majgull Axelson, men just Aprilhäxan finns faktiskt på min nyfiken-på-lista :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tycker jag absolut att du ska läsa den. Jag kan också rekommendera Jag heter inte Miriam av samma författare :-)

      Radera