tisdag 21 juni 2016

Moln över Arcadia


Som många av er vet älskar jag Jojo Moyes böcker. Hennes äldre böcker har dock ett långsammare tempo än de som getts ut under de senaste åren. De äldre böckerna passar mig därför inte lika bra. Precis så är det med Moln över Arcadia, boken gavs ut år 2005 på svenska. Den har en bra grundplot men håller inte riktigt det tempo jag förväntar mig. Eller så är det just det som sätter stopp för mig, förväntningarna. 

Boken har två historier i en. Båda utspelar sig i och i närheten av huset Arcadia som ligger i den lilla engelska kuststaden Merham. I den ena historien får man läsa om Lottie och Celia. Lottie har blivit evakuerad under andra världskriget och sedan blivit kvar hos Celias familj, familjen Holden. Efter en blöt och skandalomsusad fest just i huset Arcadia skickas Celia till London av sina föräldrar. När hon några år senare återvänder har hon med sig sin fästman Guy. Problemet är bara att Guy och Lottie fattar tycke för varandra. 

Femtio år senare är Arcadia sålt och ska renoveras till hotell. Daisy som själv går igenom en livskris står som ansvarig för arbetet. Hennes man har precis lämnat henne och deras nyfödda barn. Hon lär känna Jones, sin chef som inte är en helt enkel person men som hon faller för. Under renoveringsarbetet hittar Daisy en målning som föreställer en grupp människor som umgåtts i huset Arcadia. De inbjuds alla till invigningen av hotellet men bara två av personerna är vid liv. 


2 kommentarer:

  1. Den första boken jag läste av henne var hennes debut och tyckte inte så värst mycket om den. Det var verkligen långsammare tempo. Men så läste jag Livet efter dig och det vägde verkligen upp! Så ganska mycket mer hopp har jag nu fått av att läsa något mer av henne :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är bra. Ser fram emot att se den på bio snart också! :-)

      Radera