söndag 5 juni 2016

Bloggstafetten: två sommarläsningstips

Nu tar jag över stafettpinne från Sofie i dagens bloggstafett med sommarläsningtips.




Här kommer mina två boktips. Mina två boktips har ett par år på nacken men får jag tillfälle att rekommendera de så tar jag den! 

Den som jag gillar att läsa i solen heter Morgon Jenin och är skriven av Susan Albuhava. Det är en fin bok om en familj mitt under Israel- och palestinakonflikten. Anledningen att man ska läsa den när solen skiner är för att man blir så engagerad i de olika familjemedlemmarnas öden och därför kan behöva ge boken en ledig dag i solen. Det förtjänar den. Man får läsa om människornas del av konflikten. Familjen Abullheja tvingas fly till ett flyktingläger i Jenin 1948. Under flykten rycks en av barnen ur sin mors famn av en judisk soldat som ger barnet till sin hustru. Pojken som heter Ismael växer upp på den Israeliska sidan under namnet David och kommer många år senare att helt ovetandes ställas mot sin biologiska familj.




En bok att läsa när regnet öser ner är Niceville. Många av er har säkert läst den eller kanske sett filmen. Men har du missat denna fantastiska bok så säger jag bara läs den! Niceville utspelar sig i 60-talets Södern (USA). Där tre starka kvinnors livsöden flätas samman. Skeeter har precis avslutat sina universitetsstudier och återvänder till sin hemstad Jacksson i Mississippi. Hon drömmer om att bli författare och att få en riktig historia att skriva om. En historia som berör. Genom sitt kontaktnät får hon kontakt med den svarta hemhjälpen Aibileen som uppfostrat 17 vita barn. Tillsammans börjar de skriva ner de svarat hemhjälpernas historia. De får också hjälp av Minny, ytterligare en hemhjälp. De ger sig själva en farlig uppgift och har allt att vinna. Men också allt att förlora om någon kommer på vem som ligger bakom boken de döpt till Niceville. Boken är skriven av Kathryn Stocket. Anledningen till att man ska läsa den här en regnig dag är för att precis som i Morgon i Jenin vill man ge de här kvinnorna tid.

Klockan 11.00 tar The world I live in vidare stafettpinnen och ger sina sommarläsningstips!

14 kommentarer:

  1. Å, vad fina tips! Ska defintivt frsöka ge dem min tid någon gång i framtiden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag låter som en bra idé! De är toppenböcker båda två!

      Radera
  2. Niceville verkar lockande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är verkligen en bra bok!

      Radera
  3. Jag tackar och bockar för två intressanta boktips! :-)

    SvaraRadera
  4. Jag lyssnade på Niceville och tyckte mycket om den, den skulle passa bra en regnig dag :)

    SvaraRadera
  5. Jag såg Niceville på film för några år sedan. Hade gärna läst den först, för jag gillade filmen. Kan tänka mig att boken är ännu bättre.
    Morgon i Jenin gillade jag också. Bra boktips! Roligt att du var med i stafetten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för en bra stafett Sofie! :-)

      Radera
  6. Jag har läst och gillat båda!

    SvaraRadera
  7. Svar
    1. Varsågod! Kul att du tittade in!

      Radera