torsdag 12 maj 2016

Pax Grimmen


Det här är den andra boken i serien Pax. Den första boken heter Nidstången och hittills har det kommit ut sex delar av totalt tio. Serien är skriven för 9-12-åringar och är därför en del av temaläsningen. Månadens tema är nämligen barnböcker. Det händer ganska ofta att jag läser barnböcker för just den åldersgruppen i jobbet. För mig är det viktigt att kunna ge bra och riktade boktips. 

Pax handlar om Alrik och Viggo vars mamma är alkolist. Därför bor de båda bröderna hos Anders och Layla i Mariefred. I den här boken lurar en farlig hund i stadens skuggor, grimmen. Alrik och Viggo får i uppdrag att göra ett gleipnerrep för att kunna lösa problemet med grimmen. Men att göra ett gleipnerrep visar sig inte vara allt för enkelt och snart börjar det bli ont om tid. 

När jag läser den här boken  tänker jag att hade velat att den fanns när jag var liten. Jag upplever att idag finns det många bra serier för mellanåldern än vad det fanns när jag var liten. Som tur var så hade jag mina hästböcker.  

Det som också gör de här böckerna extra spännande är att de alltid slutar med en cliffhanger, mitt i en spännande händelse. 

Jag vet inte hur vanligt det är med barnböcker i e-pubformat  men jag blev väldigt glad att jag hittade den här om e-bok. Serien är skriven av Åsa Larsson och Ingela Korsell. Den är illustrerad av Henrik Jonsson och finns både hos Bokus och Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar