måndag 2 maj 2016

Gökens rop


Nu har det äntligen blivit så varmt så att jag kan läsa på balkongen! Jag invigde den igår med en kopp te och de sista kapitlen i Gökens rop

Robert Galbraith skriver en pusseldeckare. Robert Galbraith är egentligen J.K Rowling som skriver under pseudonym. Som flera av er säkert vet läser jag med jämna mellanrum om Harry Potter-serien för att jag tycker så mycket om den. Förväntningarna på den här boken var därför höga. 

Tyvärr är det inte riktigt min typ av bok eller så läser jag den inte på rätt tid i livet. Det är en klassisk pusseldeckare där man får följa privatdetektiv Comoran Strike och hans assistent Robin Ellacott i en utredning som till en början ser ut som ett självmord. Tempot är långsamt men många gillar den typen av deckare. Vill man inte läsa om psykopatiska mördare i stil med Hypnotisören (som jag läste nyligen) så passar den här. Trots att det inte är min typ av bok så finns det ändå så mycket jag tycker om med den. Den har ett rikt språk och personbeskrivningarna är helt fantastiska. Det känns verkligen som att jag får lära känna karaktärerna i boken. Det är med andra ord inte en dålig bok utan den passar inte mig just nu. Gillar man pusseldeckare med lite långsammare tempo ska man absolut läsa den här. Just nu finns den på rea hos Bokus och hos Adlibris

2 kommentarer:

  1. Tur att det finns så många böcker, så att alla smaker kan tillgodoses! ;-) Själv är jag mycket förtjust i de båda deckarna med Cormoran Strike, och ser fram emot nästa bok i serien. Önskar dig allt gott, idag på Harry Potter-dagen, och jag hoppas du fick tillfälle att fira denna dag lite extra. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag firade med att köpa den första boken som e-bok. Mina pappersböcker börjar bli slitna och något säger mig att jag inte läst serien för sista gången.

      Radera