måndag 9 maj 2016

Flickorna i parken


Lisa Jewells senaste bok Flickorna i parken blev en bok jag sträckläste. Jag tycker att den var väldigt spännande. Boken börjar med den typen av cliffhanger som gör att man måste läsa vidare för att se vad som har hänt och hur det ska gå. 

Systrarna Grace och Pip flyttar med sin mamma till London. Precis intill deras nya bostad ligger en stor park. Parken är en mötesplats för områdets barn och ungdomar. Till en början ser området harmoniskt ut. Det är precis ett sådant ställe som man vill att ens barn ska växa upp i. Det utstrålar trygghet. Eller? Under ytan bubblar en rad hemligheter. Grace skapar genast nya kontakter och blir en del av "gänget" i parken medan Pip är mer misstänksam. När Pip hittar sin syster medvetslös och överfallen i parken börjar den ena efter den andra hemligheten att uppdagas. Alla i området har misstankar om varandra. Vem är det som gjort det fruktansvärda mot Grace? 

Man får lära känna flera av karaktärerna som bor i området runt parken. De är skickligt beskrivna och känns levande. Eftersom karaktärerna bär på hemligheter som de gör allt för att skydda vilar en mystik över berättelsen. Det gör att jag hela tiden vill läsa vidare. Vill du också läsa boken? Den finns hos Bokus och Adlibris

8 kommentarer:

  1. Lisa Jewell har jag inte läst något av, men namnet känner jag igen i alla fall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar hennes böcker så det är ett tips till dig! :-)

      Radera
  2. Har inte läst något av den här författaren, men det kanske vore dags att göra det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag. Hon har skrivit flera bra böcker! :-)

      Radera
  3. Jag har ett par böcker av Lisa Jewell i bokhyllan, men har inte läst dem. Kanske borde det snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag! Hon skriver bra sommarläsning!

      Radera
  4. Då ska jag lägga denna bok på minnet.

    SvaraRadera