torsdag 26 maj 2016

Bön för Tjernobyl


Det här är en av de bästa böcker jag läst i mitt liv. Det är en viktig bok och en bok jag kommer rekommendera en tid framöver. För några år sedan läste jag bara verklighetsbaserat. Men det här var fakta på en helt ny nivå. Helt avskalat och äkta. Svetlana Aleksijevitj fick ju Nobellpriset i litteratur 2015 för sitt författarskap och jag känner genast att det är en författare jag vill läsa mer av. I just den här boken får man läsa en rad människoöden i skuggan av Tjernobylolyckan. Aleksijevitj reste runt i tre år efter olyckan och intervjuade människor i samhällets olika skikt om vad de upplevt. De olika människornas berättelser griper verkligen tag i mig. Ibland blir boken så stark att jag måste lägga den ifrån mig.Det är en bok som får mig att vara tacksam för det jag har.  

Bön för Tjernobyl har precis kommit ut som pocket. Den finns hos Bokus, Adlibris och CDON.

1 kommentar:

  1. Verkar intressant! Inte långt från där jag är uppvuxen finns en lägergård dit det varje år (sedan många år tillbaka) kommer ett gäng barn från Tjernobyl för att få andas "frisk luft" och komma bort från ett svårt och många gånger fattigt liv.
    Tack för ditt inlägg!

    SvaraRadera