lördag 16 april 2016

Pepparkakshuset


I april månad läser jag deckare som en del av temaläsningen 2016. Det här är ingen ny bok men en ny serie för mig. Det finns många bra svenska deckarförfattare. Som jag tidigare skrivit är jag rätt dålig på att läsa deckare. Under april läser jag därför del ett i flera omtalade deckarserier, för att se vilken jag fastnar för. Kanske fastnar jag för alla. Den här serien har jag fått rekommenderad och efter att nu ha läst den första boken kan jag konstatera att jag kommer att fortsätta på Carin Gerhardsens Hammarbyserie. 

Hammarbypoliserna under ledning av kriminalkommisarie Conny Sjöberg utreder mordet på Hans Wannerberg, en mäklare som hittats död i en äldre kvinnas hus. Till en början ser det inte ut att finnas något samband mellan offret och kvinnan. Men det visar sig att de har en historia som går långt bak i tiden och som fortfarande bubblar under ytan. Någon där ute söker efter hämnd. 

När jag läser den här boken påminns jag lite om hur jag är när jag tittar på kriminalfilmer. Ni vet när man nästan talar till karaktärerna i filmen och vill att de ska få se alla ledtrådar som man själv har fått se. Precis så är det med den här boken. Parallellt med att man får läsa om utredningen får man också följa mördarens tankar. Det gör att berättelsen drivs framåt och att man som läsaren väntar på vad som ska hända här näst. 

Vill du också börja på Hammarbyserien finns boken hos Bokus och Adlibris.




2 kommentarer:

  1. Den här serien har jag inte läst men hört att många tycker den är bra. Kul att se vad du tycker
    Ha det gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört samma så jag ska ge den en chans!

      Radera