måndag 18 april 2016

Miniatyrmakaren


Miniatyrmakaren har fått många priser och är väl omskriven. Hur skulle jag kunna låta bli att läsa en sådan bok? Jag måste ju veta vad alla pratar om. Den har legat och mognat i min läsplatta sedan Ditos mellandagsrea och nu stod den näst på tur. Detta är författaren Jessie Burtons debut och när jag läser runt lite om boken får jag veta att den även ska filmatiseras. 

Boken utspelar sig år 1686 och handlar om 18-åriga Nella som blivit bortgift med en av Amsterdams rika handelsmän. I bröllopspresent, av sin make Johannes Brandt får hon ett dockskåp som är en exakt kopia av det hus hon nyligen flyttat in i. Tillsammans med Johannes bor också hans syster Marin samt två tjänare. När Nella ska inreda sitt dockhus får hon kontakt med en miniatyrmakare som tillverkar både möbler och invånare, lagom stora för att platsa i dockhuset. 

Det bästa med boken är person- och miljöbeskrivningarna. Berättelsen innehåller också en viss mystik. Familjen som Nella blir en del av bär på mer än en mörk hemlighet och allt eftersom historien fortskrider uppdagas den ena efter den andra. Det är bokens alla hemligheter, stängda dörrar och viskade röster som för berättelsen framåt. Man vill veta mera!

Blir du också nyfiken på Miniatyrmakaren finns den hos Bokus och Adlibris. Just nu diskuteras den också i Kulturkollos bokcirkel på Facebook.  

2 kommentarer:

  1. Å, den här har jag funderat på att läsa länge, fast det har inte blivit av ännu. Nu blev jag återigen nyfiken på den. Tack för att du påminde mig! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Jag ser fram emot att läsa vad du tycker om den när du läst den!

      Radera