söndag 27 mars 2016

Syskonmakaren


Läste att Lisa Jewell ska komma ut med en ny bok, Flickorna i parken, i slutet av April. Jag har läst det mesta av henne och tycker mycket om det hon skriver. Men två av hennes böcker har jag missat (båda fanns dessutom till ett lågt pris på årets bokrea). Den ena var Syskonmakaren, en bok jag fullkomligt älskade! Romaner som har flera historier i en är bland det bästa jag vet. Hur kan jag ha missat den här boken?

Daniel ligger döende på sjukhus. Som ung var han en donator, någonstans ute i världen finns därför hans fyra barn. En av barnen är Lydia, framgångsrik men ensam i ett alldeles för stort hus. Dean är på väg att bli pappa, något han inte riktigt känner sig redo för. När mamman till barnet dör straxt efter förlossningen vänds hans värld upp och ner. Robyn har precis börjar studera till läkare när hon får reda på att hennes syskon och pappa vill träffa henne. Ska hon våga släppa in de nya personerna i sitt liv? Personernas öden flätas samman, kommer de att hinna träffa sin biologiska pappa innan han tar sina sista andetag? Och vem är det fjärde syskonet? 

Såklart är jag glad att jag haft kvar den här boken (och inte läst den tidigare). Har ni också missat den finns den hos Bokus och Adlibris

5 kommentarer:

  1. Oj, så spännande den här boken verkar! Jag håller med om att flera historier i samma bok är väldigt lockande. Jag har läst Fågelburen sedan innan, och tyckte mycket om den. Tack för tipset om denna titel! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Fågelburen är också mycket bra! :-)

      Radera
  2. Har inte läst något av Lisa Jewell ännu. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du bra läsning framför dig! :-)

      Radera
  3. Jag har läst Fågelburen, den var sådär, lite udda.

    SvaraRadera