söndag 13 mars 2016

Northanger abbey


Mars tema i temläsningen är kvinnliga författare. Vad passar inte bättre än att läsa Jane Austen? Som ni kan se på bilden har jag tidigare läst Emma, Förnuft och känsla, Stolthet och fördom samt Övertalning. Min personliga favorit är Stolthet och fördom men jag tycker mycket om alla hennes böcker. 

I Northanger Abbey heter Austens hjältinna Catherine Morland. Catherine är en ung tjej som följer med sina grannar till Bath. Där gör hon entré i societeten och skapar nya bekantskaper. Catherine är ganska ung och naiv, hon låter sig lätt svepas med. Just i den här berättelsen fungerar det. Jag som läsare har annars ganska lätt för att vilja skaka om en huvudperson och få dem att vilja se klarheter. Precis som i Austens andra böcker drivs berättelsen framåt av romantik, intriger och eleganta baler. På flera ställen i boken talar Austen direkt till läsaren. Det är en skillnad från de böcker jag läst tidigare och bjuder in till egna funderingar. 

Det är ganska svårt att skriva om bokens händelseförlopp utan att avslöja för mycket, den innehåller ett lagom antal  karaktärer som alla påverkar Catherine och berättelsen på sitt sätt. Vill man läsa boken finns den hos Bokus och Adlibris.


2 kommentarer:

  1. Jag gillar också Jane Austen mycket. Har slukat alla hennes böcker flera gånger. Här hemma står gamla vältummade exemplar. Precis som du tycker jag bäst om Stolthet och fördom. Önskar dig en fin kommande vecka! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma och glad påsk!

      Radera