onsdag 30 mars 2016

När livet börjar om



Nu har jag läst alla Lucy Dillons böcker som finns översatta på svenska. Den här var sist ut och minst lika bra som de tidigare. Som en bonus dyker flera karaktärer från Dillons tidigare böcker upp även i den här historien.

Libby och Jason har lämnat ett glamoröst och ytligt liv i London. De har investerat i  Jasons föräldrars gamla hotell i Longhampton sedan Jasons pappa gått bort. Tanken är att de ska rusta upp hotellet tillsammans med Jasons mamma Margaret, men hon är inte helt medgörlig. Samtidigt sker en olycka utanför hotellet då en ung kvinna blir påkörd. Hon tappar minnet och har varken telefon eller legitimation på sig. Libby som är den som hittar henne bestämmer att hon ska få bo på hotellet tills hon får kontakt med sina anhöriga. Men ingen hör av sig och kvinnan minns inte ens sitt eget namn. 

Boken får mig att försöka föreställa mig hur det skulle vara att vakna upp en dag och ha tappat minnet, Fruktansvärt. Vilka strategier skulle man ens ta till för att återskapa sin omvärld? Man vet inte vad eller vem man tycker om. Var man bor eller hur ens historia ser ut har man heller ingen aning om. Ens minnen är ju en del av en själv. 

Vill ni läsa boken finns den hos Bokus och Adlibris. Nedan har jag också skrivit om de tidigare böckerna jag läst av författaren: 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar