torsdag 24 mars 2016

Mrs Dalloway


Jag blev intresserad av att läsa något av Virginia Woolf efter att jag sett filmen Timmarna. I filmen spelar Nicole Kidman just Virginia Woolf och har fått en Oscar för den rollen. Mrs Dalloway är en svårläst bok, av flera anledningar. Den har inga kapitel och är inte indelad i stycken, det är alltså en enda lång text. Det gör det svårt att sluta läsa eller ta en paus. Boken utspelar sig under en dag, en dag där man får följa Mrs Dalloway och hennes förberedelser för en fest hon ska ha samma kväll. Men under dagen möter hon en rad människor vars olika öden man får följa. Karaktärernas olika tankar och känslor går in i varandra. Det gör att man som läsare ständigt måste ha huvudet på skaft. 
Jag är glad att jag har läst boken även om det var en utmaning. 

2 kommentarer:

  1. Läste också den för ett tag sedan och hade problem med den. Men jag är glad att den blev utläst :)

    SvaraRadera