onsdag 2 mars 2016

Det skyddande regnet


Det skyddande regnet är Jojo Moyes romandebut. Den var inte lika bra som de böcker som kommit ut under de senaste åren. Jag har letat efter hennes tidigare böcker eftersom jag varit nyfiken. Den här fick jag tag på hos ett antikvariat som lagt upp den på Bokbörsen.  

Boken har flera historier i en. Den handlar om tre olika kvinnor från tre generationer. Det är mormor Joy, mamma Kate och dottern Sabine. Kate har haft ett stormigt kärleksliv och behöver skicka iväg Sabine till den irlänska landsbyggden och där mormor Joy bor. Sabine vantrivs, allt i hemmet går efter fasta tider och rutiner och det kommer inte på frågan att någon förändring eller anpassning skulle ske. Relationerna är till en början kyliga på grund av kvinnornas oliktänkande. Men Sabine och Joy närmar sig varandra. Sakta börjar hemligheter som varit gömda i flera årtionden att komma fram.



4 kommentarer:

  1. Den kände jag inte till! Har läst de mesta av henne annars tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte en som hette Moln över Arcadia också som har några år på nacken.

      Radera
    2. Har du läst "Brudskeppet"? Den kom också innan hon slog igenom stort.

      Radera
    3. Nej den har jag inte läst. Antar att den är bra?

      Radera