fredag 22 januari 2016

Sjuka själar


Det här var verkligen en läsupplevelse! Vill man läsa skräck är det här den perfekta boken. Jag fullkomligt uppslukades av den. Varje kapitel avslutades på ett sådant sätt så att man bara var tvungen att börja på nästa. Boken höll ett högt tempo rakt igenom. Jag har tidigare tyckt mycket om att läsa böcker av Kristina Ohlsson. Tidigare har hon skrivit kriminalromaner, men den här klassas som en skräckroman. Jag hade höga förväntningar på den här boken. Den gjorde mig inte besviken. Boken motsvarade mina förväntningar och lite till. 

Lucas återvänder till sin hemstad Kristianstad. För tio år sedan blev han bortrövad och senare upphittad. Efter händelsen lider han av en minnesförlust. Ingen vet vad som hänt honom, allra minst han själv. I samband med att Lucas blev bortrövad försvann också två kvinnor. De kom aldrig tillbaka och polisen lyckades aldrig hitta gärningsmannen. Samtidigt som Lucas återvänder flyttar Anna och David in i stadens gamla prästgård. Huset gör Anna otrygg. Finns det något därute i mörkret som väntar på henne? Gunnar vars dotter Fanny var en av kvinnorna som försvann har aldrig vant sig vid ovissheten om vart hon tog vägen. Är Lucas minnesförlust påhittad? Personernas vägar korsas och återigen väcks något till liv, en ondska som vilat i tio år. 

Jag har tidigare läst följande böcker av Kristina Ohlsson
Lotus blues
Mios blues

Jag tycker absolut att ni ska läsa Sjuka själar. Här är en länk till Bokus och Adlibris





15 kommentarer:

  1. Den ligger i min hög och väntar :)

    SvaraRadera
  2. Den ligger i min hög och väntar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du gripanden läsning framför dig! :-)

      Radera
  3. Tack för tipset i "Månadens bästa bok". Det är många som gillat denna har jag sett så jag får anteckna den på läslistan! =)

    SvaraRadera
  4. Är så sugen att läsa något av Kristina Ohlsson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gör det, hon har skrivit många bra böcker!

      Radera
  5. Skräck är inte riktigt en genré för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det vara, roligt att du tittade in ändå :-)

      Radera
  6. Gillar Ohlssons deckare och även skräck. Då är nog det här en bok för mig! :-)

    SvaraRadera
  7. Klart man vill läsa skräck! Den här är redan uppförd på läslistan. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att ha den här läsupplevelsen framför sig!

      Radera
  8. Den ligger på mitt nattygsbord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande, då har du en bra läsupplevelse framför dig!

      Radera