söndag 10 januari 2016

Livet tillbaka

I årets temaläsning (som är en utmaning jag deltar i) är temat för januari sanna berättelser och biografier. Jag valde därför att läsa en av Hedi Frieds böcker. Hedi är en överlevare från förintelsen och sommarpratade i P1 under sommaren. Boken handlar om Hanna Haller och börjar när hon befinner sig i Bergen-Belsen och lägret blir befriat. Man får följa Hannas väg till Sverige och hur hon försöker skapa sig ett liv med arbete och familj. Jag tror att boken delvis är självbiografisk då jag känner igen delar av boken från saker hon berättade om i sitt sommarprat. Jag har tidigare läst Skärvor av ett liv och det är Hedi Frieds helt egna berättelse. Senare i januari släpps flera av hennes böcker i nytryck som pocket. Den här boken finns hos Bokus.


För att fortsätta temaläsningen kommer jag att läsa 9,3 på richterskalan. Därefter blir det Susanna Alakoskis April i Anhörigsverige. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar