lördag 5 december 2015

Försoningen

Försoningen är Hannah Widells och Amanda Schulmans romandebut. Det är en början på tre böcker i en serie som heter Två systrar. Jag valde att läsa boken då den lovordades i sociala medier. Men jag måste erkänna att den inte riktigt är för mig. Jag har inte jättemycket erfarenhet av att läsa Chic-lit och kan nu konstatera att det nog ska förbli en outforskad genre från min sida.


Det är en modern berättelse om två systrar i Stockholms innerstad. Vanessa är storasyster, singel, arbetar på ett produktionsbolag och är aktiv i nattlivet. Hennes lillasyster Alicia lever tillsammans med sin överklasspojkvän Philip. Hon arbetar som PR-assistent men tillbringar hela sina dagar med att försöka vara perfekt och passa in. Systrarna är varandras motsatser och varje söndag samlas de hemma hos sin mamma för att äta söndagsmiddag. Någon pappa finns inte med i bilden då han inte fungerat som en riktig fadersfigur under deras uppväxt. Systrarnas olikheter leder till att de ständigt krockar. Man får följa både deras inre och yttre kamp i relationen till varandra och till andra.

Tycker man om Chic-lit-genren ska man läsa den här. Den är lättläst och har ett högt tempo rakt igenom. Försoningen finns hos Bokus och Adlibris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar