onsdag 9 december 2015

Den röda adressboken

Den röda adressboken var kvällens ämne under bokchatten. Alla var överens om att boken var bra. Eftersom boken innehåller livsöden, utspelar sig i flera länder och berättar flera historier samtidigt passade boken mig väldigt bra. Den var dessutom lättläst och hade hela tiden ett driv framåt. Det passar bra såhär i juletider.

Boken handlar om Doris som på ålderns höst går igenom sin gamla röda adressbok. Boken är en födelsedagspresent från hennes pappa som hon fick när hon var liten. Genom kontaktuppgifterna i boken får man som läsare följa med Doris under hennes liv. Från att hon som liten flicka börjar arbeta som piga hos en förmögen kvinna till att hon som gammal hamnar i äldrevårdens händer. Doris lever både ett rikt och ett fattigt liv. Rikt på erfarenheter men fattigt på kärlek. Det är en fin bok som behandlar livets många öden, att älska, att sakna och att försöka passa in.

Jag läste boken som e-bok men den ska tydligen ha ett riktigt fint inbjudande omslag. Vill man ge bort en läsupplevelse i julklapp är det här absolut en bok att satsa på. Vår erfarenhet i bokcirkeln är att den passar många. Boken finns hos Bokus och Adlibris.

Vi som bokcirklade var jag, BokskorpionenMillaBoktokig och Västmanlänskan.

4 kommentarer:

  1. Underbara bok :) Nu har jag knåpat ihop lite om boken oxå
    Ha det gott

    SvaraRadera
  2. Bättre sent än aldrig har jag läst boken. Helt bedårande underbar bok som fastnar långt in i hjärtat!
    Kram Cissi
    http;//cissigrip.blogg.se

    SvaraRadera