lördag 7 november 2015

Ljuset vi inte ser

Ljuset vi inte ser är vinnaren av Pulitzer priset 2015. Den är skriven av Anthony Doerr och översatt av Thomas Andersson. Det är en stark bok om människoöden. En form av berättelser som brukar fånga mig. I och med läsningen av denna kan jag lägga ännu en stor läsupplevelse till samlingen.


Boken utspelar sig under andra världskriget och handlar om Marie-Laure, en flicka som nyligen blivit blind i gråstarr. Hon lever tillsammans med sin pappa som är låssmed på Paris Naturhistoriska museum. Parallellt med historien om Marie-Laure får vi också följa Werner, en tysk barnhemspojke som drömmer om ett liv som radiotekniker. Han älskar att plocka ihop och isär tekniska uppfinningar. Men som ung pojke i nazismens Tyskland går enda vägen till framgång genom Hitlerjugend. När Paris blir ockuperat flyr Marie-Laure och hennes pappa till den lilla staden Saint-Malo. Med sig bär pappan på en hemlighet, en nationalskatt från museet som ska skyddas från kriget, från fiender. Werner skickas ut på ett hemligt uppdrag och deras vägar korsas.

Ska jag bara rekommendera en bok i år så är det denna. Läs den! Den finns hos både Bokus och Adlibris.


4 kommentarer:

  1. Den kom just på Storytel såg jag - det enda som avskräcker är tjockleken. Kanske får det bli jullovslyssning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tycker jag låter som en bra idé!

      Radera
  2. Jag har funderat på att läsa denna och din intressanta recension väckte nyfikenheten ännu mer! :-)

    SvaraRadera