fredag 2 oktober 2015

Den fantastiska berättelsen om Fakiren som fastnade i ett IKEA-skåp


Den fantastiska berättelsen om Fakiren som fastnade i ett IKEA-skåp var ämnet under gårdagskvällens bokchatt. Jag, BoktokigMillaVästmanländskan och Bokskorpionen samlades för att diskutera boken. Boken är skriven av Romain Puértolas och handlar om en fakir vid namn Pugalendhi. Han är från Rajastan. Pugalendhi har lyckats lura sina grannar i byn han kommer ifrån att investera i en resa till Paris. I Paris besöker han IKEA för att köpa en spikmatte-säng. Resan går dock inte som planerat då Fakiren bestämmer sig för att övernatta på IKEA. Han gömmer sig i ett skåp på möbelvaruhuset. Naturligtvis blir skåpet ivägskickat och Fakirens resa tar sin början.

Förutom Fakiren innehåller boken en rad udda karaktärer som korsar hans väg. Boken är lättläst och humoristisk. Den får mig genast att tänka på Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Huvudpersonen försätts i olika tokiga situationer. Jag kommer nog inte fördjupa mig i Puértolas författarskap. I bokchatten var vi överens om att bokens stundtals kändes lite tramsig och att den ibland berörde ämnen som inte passar in i en humoristisk bok.

Är du nyfiken på boken finns den hos Bokus och Adlibris.

3 kommentarer:

  1. Bra sammanfattning av boken ska snickra ihop ett inlägg om den här boken i helgen😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser fram emot att läsa det :-)

      Radera
  2. Tror inte heller att jag läser fler böcker av denna författare.

    SvaraRadera