fredag 11 september 2015

Pax Nidstången

När livet är fullspäckat kan det passa bra att välja en bok som inte är allt för svårläst. Efter rekommendation av en yngre person valde jag därför att läsa första delen i den hyllade serien Pax. Pax riktar sig egentligen till 9-12 åringar. Eftersom jag tillbringar mina dagar med 20 lässugna 9-åringar och jag ständigt agerar förebild passade den dock bra att ta sig an. Boken fanns även som ebok vilket inte är helt vanligt bland svenska barn- och ungdomsböcker. Serien kommer att bestå av tio böcker. Hittills är fyra av dem utgivna.

Pax är skriven av Åsa Larsson och Ingela Korsell. Åsa Larsson är tidigare känd för att ha skrivit deckarserien om Rebecka Martinsson där Solstorm (som också filmatiserats) är första boken. Böckerna innehåller också illustrationer av Henrik Jonsson. Syftet med projektet att skriva böckerna var bland annat att locka fler barn till läsning. Böckerna ska tilltala dem som vanligtvis inte gillar att läsa till att läsa.



Nidstången handlar om bröderna Alrik och Viggo, tolv och tio år gamla från Stockholm. De har en alkoholiserad mamma och har därför hamnat hos fosterföräldrarna Layla och Anders i Mariefred. I Mariefred bor också trädgårdsmästarna Estrid och Magnar om arbetar vid Gripsholms slott. Egentligen  är de inte trädgårdsmästare utan väktare till ett hemligt bibliotek. Biblioteket är fyllt med heliga skrifter, läkeväxter och magiska föremål. Ett av föremålen är Nidstången. Nidstången är en magisk stång man sätter i marken. På stången placerar man ett djurhuvud och kan sedan förhäxa människor att göra det man vill. Estrid, Magnar, Alrik och Viggos vägar korsas. Det visar sig att de båda pojkarna är utvalda. De ska också vara beskyddare till biblioteket. Onda krafter försöker dock motverka detta och när Nidstången försvinner måste väktarna tillsammans försöka förhindra de mörka krafterna tar över.

Vill man läsa boken finns den bland annat att köpas hos Bokus och Adlibris.


2 kommentarer:

  1. Jag älskar Pax-serien fast jag är 27 :). Och det är en serie som min 13-åriga systerson faktiskt gillar så jag brukar vara snabb att slänga de böckerna på honom när de kommer ut. Köpte de två senaste åt honom i sommar som tack för flytthjälp, allt för att få honom att läsa mer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att du inspirerar din systerson till läsning. Heja! Det kommer ju en ny bok i oktober :-)

      Radera