torsdag 10 september 2015

Född fenomenal

Alla har vi på något sätt nära till vår tonårstid. En tid i livet som inte varit enkel för någon. Ingen av dem jag pratat med i alla fall. Som den flitiga dagboksskrivare jag var i mina tonår var jag bara tvungen att läsa Josefine Bornebush debut Född fenomenal. Mina tonår var också den tid i livet som jag läste som mest. Betydligt mer än vad jag gör nu, Något jag gärna läste var böcker i dagboksform.

Född fenomenal är en bok för ungdomar och handlar om femtonåriga Rut. Ett av Ruts största intressen är Andra världskriget och mer specifikt Anne Frank. För att eftervärlden ska komma ihåg Rut bestämmer hon sig för att börja skriva dagbok. Det är just den som läsaren får ta del av, Ruts dagbok. Dagboken är fylld av hennes tankar och funderingar. Hon gör ständigt kopplingar mellan sitt eget liv och det liv Anne Frank levde under sin tid i gårdshuset.

Som man säkert förstår av titeln är Rut självgod och självförtroendet är ständigt på topp. Rut är driven och det är härligt att läsa om när man vet hur självkritiska många tonåringar är. Ruts drivkraft sätts igång då hennes klass ska åka på klassresa. För henne är den självklara destinationen Amsterdam och att besöka just det gårdshus där Anne Frank höll sig gömd. Platsen där hon också författade sin dagbok. För att Rut ska kunna genomföra sin plan krävs en viss förmåga av övertalning och en ekonomisk plan. Hon sätter genast igång för att förverkliga sin idé!


Boken finns hos Adlibris och hos Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar