måndag 24 augusti 2015

När jag blev med läsplatta

Att respacka kan vara lite klurigt. Vad ska man ha med sig? Kommer kläderna att räcka? Har jag tillräckligt med strumpor? Var har jag lagt passet? Det är några av de frågor man ställer sig. Mitt ständiga dilemma när jag ska ut och resa är också hur många böcker jag ska ta med mig. Det har blivit en del resor på sista tiden och varje gång det är dags att packa ställs jag inför samma fråga. För mig är det en stor katastrof om jag blir utan bok ett par dagar. Att läsa medan jag flyger är bland det bästa jag vet. I April inträffade dock katastrofen när jag var i Malta fem dagar. Jag trodde i min naivitet att tre böcker skulle räcka. Men inför hemresan stod jag där utan färdlektyr. Det hela resulterade i att jag införskaffade mig en av Harry Potter-böckerna skriven på engelska. I somras var jag två veckor i Grekland. Eftersom jag inte ville att katastrofen skulle upprepa sig packade jag ner nio böcker. Lata dagar vid stranden hinner man sluka ett par sidor.

När jag kom hem från Grekland började jag göra efterforskningar på det där med läsplatta. Såklart kände jag mig lite kritisk. Det ser ju hemskt trevligt ut med en välfylld bokhylla som avspeglar ens läsning. Jag bestämde mig ändå för att investera i en läsplatta. I min research efter en läsplatta hade jag stor hjälp av Endast e-böckers Lilla e-bokskola. Jag tittade också runt på google, jämförde priser och läste på bibliotekets hemsida hur det fungerade.

Mitt största kriterie för min blivande läsplatta var att den skulle passa min personlighet. Jag är en person som lätt ställer till det för mig, det vill säga jag spiller och tappar ofta. Dessutom tycker jag mycket om att sitta i solen och läsa. Med andra ord letade jag efter en vattentät läsplatta som det gick att läsa på i solljus. Slutvalet föll på Kobo Aura H2O.

Förutom att vikten på min packning kommer minska i framtiden ser jag många fördelar. Jag kan läsa i mörkret. Vikten på läsplattan är också betydligt mindre än på en pappersbok vilket gör att den är en fröjd att bära med sig. Jag har alltid en bok i väskan om man skulle försättas i en oväntad situation där man behöver fördriva lite tid. En annan fördel är också att när det är dags att införskaffa en ny bok behöver jag inte röra mig en millimeter. Antingen loggar jag in på en nätbutik, köper och laddar ner en bok eller så loggar jag in på min hemkommuns biblioteks hemsida och lånar en bok.

Jag trodde jag skulle sakna pappersböckerna men det är snarare tvärt om. Nu ligger det en avundsjuk hög med pappersböcker på nattygsbordet som väntar på att bli lästa. De tittar på mig när jag krupit ner med min läsplatta.


7 kommentarer:

  1. Tack för tipset jag har också funderat på det men har haft samma problem som du med att jag skulle spilla på den.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset jag har också funderat på det men har haft samma problem som du med att jag skulle spilla på den.

    SvaraRadera
  3. Så kul att läsa hur du tänkte och funderade då du skulle skaffa platta! Och himla skoj att höra att du hade nytta av min lilla ebokskola. Jag känner verkligen igen mig i det du skriver om pappersböckerna som ligger och är avundsjuka. :-)

    SvaraRadera
  4. Jag gillar också min platta på resa. Annars läser jag nog helst fortfarande pappersböcker.

    SvaraRadera
  5. Jag blev besviken på Kobo H2O eftersom jag måste hämta biblioteksböckerna via datorn och ladda ner dem för att sedan föra över dem till Kobon. Kanske jag inte fattat riktigt hur man gör? Kan du ladda ner direkt till din Kobo? Annars måste man ju ha datorn med sig när man åker utomlands...

    SvaraRadera
  6. Jag blev besviken på Kobo H2O eftersom jag måste hämta biblioteksböckerna via datorn och ladda ner dem för att sedan föra över dem till Kobon. Kanske jag inte fattat riktigt hur man gör? Kan du ladda ner direkt till din Kobo? Annars måste man ju ha datorn med sig när man åker utomlands...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt kommunbibliotek låter mig låna (och föra över) fem böcker i veckan. Det är ganska mycket så jag brukar fylla den med dem fem och sen så köper jag en eller annan bok. Någon dator har jag inte planerat att ha med. Jag kan inte ladda ner direkt till Kobon. Bara från deras egen shop men eftersom jag nästan aldrig läser på engelska så känns det inte aktuellt. Hoppas att du fick svar på dina frågor! :-)

      Radera