söndag 9 augusti 2015

Gubbe och katt - en kärlekshistoria

I början av veckan vann jag en instagramtävling hos Natur och kultur. Priset var boken Gubbe och katt skriven av Nils Uddenberg. Boken var extra passande läsning för mig den här veckan eftersom jag av en tillfällighet varit kattvakt. Jag kan därför relatera till mycket av det Uddenberg skriver.

Uddenberg ser inte sig själv som en kattmänniska, han har inte plats för ett husdjur i sitt liv. Men en novemberdag dyker en katt upp utanför hans fönster. I flera dagar vistas katten i familjens trädgård. Eftersom det börjar bli kyligt ute bestämmer sig Uddenberg för att vända sig till polisen. Ifall katten är efterlyst. Det är den inte och polisen informerar om att antingen hamnar katten på katthem eller så blir den avlivad. Uddenberg börjar då att känna omsorg för katten och bestämmer sig för att den får stanna hos honom och frun. Det blir en början på en relation mellan en gubbe och en katt.

Man får följa kattens olika faser och de frågor som finns kring katten. Vad ska katten heta? Vad har den för kön? Vad gjorde den innan den dök upp i trädgården? När katten varit borta i flera dagar smyger sig en oro fram. Vart har den tagit vägen?

Förutom att handla om den relation Uddenberg har till sin katt handlar boken också om katter i allmänhet. Han berättar om kattens historia, att katten anslöt sig till människan först när denne blev bofast. Han skriver också om hur andra författare skildrat katter i sina böcker.

Det är en liten bok med ett stort innehåll. Uddenberg var tidigare psykiatriker vilket genomsyrar boken. Han beskriver kattrasens många egenheter och jämför med människan. Vad hade människan gjort om den haft en svans? Han beskriver också katten som sällskapsdjur i jämförelse med hunden. Där katten är mer opålitlig eftersom den kommer och går som den vill och inte har samma förmåga att vilja vara till lags.

Jag vill också passa på att lyfta fram illustrationerna. Genom hela boken är det fantastiska bilder relaterat till innehållet. Det är Ane Gustavsson som står för dem.

Boken borde läsas av alla kattägare. Man känner såväl igen sig i flera av de teman som Uddenberg lyfter fram. Den passar också bra som en gå-bort-present till en kattmänniska.


3 kommentarer:

  1. Tack för tipset😊 har några kattvänner i min närhet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är verkligen en liten presentbok.
      Jag har uppskattat dina inlägg om Sicilien jättemycket. Jag och min kompis planerar att resa dit nästa sommar. :-)

      Radera
  2. Den här har jag länge velat läsa, men tyvärr finns den inte som ebok. Nu blev jag ännu mer nyfiken på den efter din fina och välskrivna recension. Jag får kanske lyssna på den som ljudbok. :-)

    SvaraRadera