tisdag 11 augusti 2015

Det där med deckare, en efterlysning!

En bokgenre som jag knappt läst är deckare. När jag var yngre läste jag några av Åsa Larssons böcker i serien om Rebecka Martinsson. Men sedan dess har jag ägnat mig åt andra genrer. I början av sommaren fick jag dock Kristina Ohlssons Lotus blues i present och bestämde mig för att ge den en ärlig chans. Jag läste snabbt ut den och lånade genast uppföljaren Mios blues. Jag gillade båda böckerna väldigt mycket men har förstått när jag läst lite olika bokbloggar att det finns andra bättre deckare. Jag har fått mig en tankeställare. Är det något jag missat i min frånvaro i deckargenren? Jag känner en törst efter att läsa fler liknande böcker, böcker som jag inte kan lägga ifrån mig för att de är så spännande.

Om du tittar in här får du gärna ge mig något tips på en deckare jag missat. Är det någon serie jag har missat? Någon författare som skriver spännande deckare?

9 kommentarer:

  1. Jag läser så blandat men den senaste som jag gillade var Sofie sarenbrant vila i frid. Marie jungstedt gillar jag med finns många men de är de som jag kommer på just nu.
    Kul att du gillade mina inlägg om Sicilien det kommer flera...
    Mvh Milla

    SvaraRadera
  2. Prova Peter Mays böcker Svarthuset och Lewismannen

    SvaraRadera
  3. Mina favoritförfattare i genren är Reginald Hill, Peter Robinson, Arnaldur Indri∂ason, Robert Galbraith, Alan Bradley samt inte minst "mina" två deckardrottningar Ann Rosman och Maria Lang. Vill du läsa deckare med humor ska du välja humordeckarkungen Lars Forsberg. Hoppas du finner några nya spännande favoriter! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen! Är Robert Galbraith bra har laddat läsplattan med Gökens rop nämligen :-)

      Radera
    2. Jag gillar Robert Galbraiths båda böcker väldigt mycket. Ser fram emot nästa. Hoppas du också gillar dem. :-)

      Radera
  4. Här kommer ytterligare några tips.
    Mina absoluta favoriter är Preston/Childs böcker om Pendergast. De finns tyvärr bara på engelska, men om det inte är något hinder ska du definitivt kolla in dem. Otroligt spännande.
    Sedan är jag svag för historiska deckare och Boris Akunins böcker om Erast Petrovitch Fandorin är fantastiskt bra. De fyra första släpptes på svenska (endast som pappersböcker tyvärr, som du kanske kan hitta på biblioteket), men de går att få tag på översatta till engelska tillsammans med alla de andra i serien (ytterligare fem, sex, sju stycken till tror jag)
    Norska Jo Nesbø och hans böcker om Harry Hole är mycket bra.
    Och till slut vill jag tipsa om David Hewson som är grymt bra, men som aldrig har översatts till svenska.
    Mycket på engelska med andra ord.

    SvaraRadera
  5. Jussi Adler-Olsen gillar jag. Alan Bradley och Jorn Lier Horst är också två bra författare :). Sedan finns ju alltid klassiker som Agatha Christies pusseldeckare, de är mysdeckare tycker jag, väldigt lätta och behagliga att läsa :)

    SvaraRadera
  6. Jag gillar Carin Gerhardsen Hammarbyserie, som precis kommit ut med den sista i serien, så du har åtta härliga böcker att läsa om du gillar henne.
    Helene Tursten är också en författare som jag gillar och hennes nyaste bok Jaktmark var riktigt bra,

    SvaraRadera