torsdag 20 augusti 2015

Konsten att höra hjärtslag

Jag är med i en bokcirkel online där vi chattar om böcker. Till onsdagens bokchatt skulle vi ha läst Jan-Philipp Sendkers Konsten att höra hjärtslag. Jag läste boken tidigt i våras då jag fick den rekommenderad av en kollega som hyllade den. Hon är inte den enda som lyft den till skyarna utan det är en väl omtalad bok. Den har fått fantastiska recensioner och blivit hyllad som en läsupplevelse.I bokcirkeln tyckte vi lite olika. Några hyllade den medan jag tillhörde dem som mer tycker det är en bok i mängden. Alltså jag ogillar den inte, det tog inte emot att läsa den men jag har andra större läsupplevelser bakom mig.

Huvudpersonen i boken är Julia som ger sig på jakt efter sin försvunna far. Hon tar beslut att leta efter honom då hon hittar ett undangömt kärleksbrev. Ett brev som inte är skrivit till hennes mamma. Trots att de till ytan varit en stabil familj. Fadern har sina rötter i Burma och det är dit Julia reser. På plats möter hon en äldre man. Mannen tycks ha väntat på henne och börjar berätta en historia för henne. Det som hon får höra är en kärlekssaga om en blind pojke och en flicka med missbildade fötter som finner varandra. Men att det är inte meningen att de ska leva lyckliga i alla sina dagar...

Vi som bokcirklade var BoktokigBokskorpionenMilla och Västmanländskan. Det jag också fick höra är att boken är del ett i en triologi.

Om du blir sugen på att läsa boken finns den bland annat på Bokus och Adlibris.


1 kommentar:

  1. Var riktigt roligt att vi upplevde boken olika så roligt att bokcirkelbok då😊

    SvaraRadera