onsdag 29 juli 2015

Mina favoritförfattare

Ofta när jag väljer en ny bok baserar jag mitt val just utifrån vilken författare som ligger bakom. Jag blir sällan besviken när jag väljer någon av följande.

J.K Rowling
Jag har älskat Harry Potter och läst serien på svenska flera gånger. Jag har även prövat att läsa en av böckerna på engelska. Harry Potter-böckerna berikade min uppväxt som lustläsare. Att det fanns en så skickligt uppbyggd värld att försvinna in i. Jag har även läst Den tomma stolen som Rowling skrev efter att hon avslutat Harry Potter-serien. Jag tvekade länge innan jag gav mig an den. Den är inget mästerverk som Harry Potter utan en relationsroman som innehåller intriger, maktspel och sociala hierarkier. Men den är absolut läsvärd.

Jojo Moyes
Jag har blivit helt uppslukad av Moyes böcker. Det jag gillar med böckerna är parallellhistorierna och personbeskrivningarna. Just nu ser jag fram emot att uppföljaren till Livet efter dig som heter Arvet efter dig kommer.

Jane Austen
Emellanåt läser jag klassiker och av alla klassiker jag läst är Austens kärleksromaner mina favoriter. Hittils har jag läst Förnuft och känsla, Stolthet och fördom samt Emma. Övertalning ligger för tillfället och väntar i min "att läsa hög."

Kahled Hosseini
Jag tycker väldigt mycket om att läsa verklighetsbaserade böcker. Böcker där man på köpet får lära sig lite om historien eller världen. Kahled Hosseini baserar sina böcker på verkligheten men låter också läsaren följa med i olika människoöden. Hosseinis uppväxt i Afghanistan präglar böckerna. Han har hittills skrivit tre böcker men jag hoppas verkligen att han skriver fler

2 kommentarer:

  1. Jag ser också fram emot Jojo Moyes nästa "Arvet efter dig". Risken är dock att man blir besviken då "Livet efter dig" var så bra.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig! Det är nog svårt att få till samma känsla...

    SvaraRadera